Annika Jansson
“Söderlångvik gård är en verklig kulturskatt och jag är imponerad av den ansiktslyftning som gjorts under de senaste åren.”
Konstsamfundets grundare Amos Anderson köpte Söderlångvik gård år 1929. Gårdens historia sträcker sig långt tillbaka i tiden, den omnämns första gången redan år 1511.
Söderlångvik gårds karaktärsbyggnad har sedan år 1965 fungerat som ett personhistoriskt museum där en del av Amos Andersons privata konstsamling visas. Konstsamfundet lät renovera karaktärsbyggnaden år 2021-22, medan restaurangen i den tidigare ladugården, grundrenoverades i början av 2023. Under senare år har gården också i allt högre grad satsat på besöksnäringen. Gårdens nya vd, Annika Jansson, utnämndes år 2023. Hennes huvuduppdrag är uttryckligen att utveckla servicen för gårdens besökare.
Söderlångviks ursprungliga logo, ritad av grafiker Erik Bruun, uppdaterades i år av grafiker Jessica Leino.
“Söderlångvik gård är en verklig kulturskatt och jag är imponerad av den ansiktslyftning som gjorts under de senaste åren.”
Besöksnäringen är en central del av verksamheten på Söderlångvik gård. För att ytterligare utveckla den anställdes en ny verkställande direktör i början av 2023, pol.mag. Annika Jansson.
Jansson var tidigare verksamhetsledare på Finlands Svenska Marthaförbund och har arbetat bl.a. som projektchef på Hanaholmen, som kampanjchef och kontaktchef på Svenska Folkpartiet och på Folkhälsan.
Ordförande för Söderlångvik gård ab:s styrelse, Konstsamfundets vd Stefan Björkman, är nöjd med valet:
– Vi letade efter en vd som kan bygga upp och implementera en tydligare strategi för gårdens besöksnäring, utveckla Söderlångviks varumärke, och aktivt gå in för att skapa lokala nätverk och samarbeten. Annika Jansson har redan under sin första säsong visat att hon är rätt person för att göra det.
Annika Jansson flyttade till Söderlångvik i samband med jobbstarten
– Det var en spännande omställning både för mig och familjen. Söderlångvik gård är en verklig kulturskatt och jag är imponerad av den ansiktslyftning som har gjorts där under de senaste åren. Mitt mål är att fortsätta att utveckla besöksnäringen på ett hållbart sätt, så att så många som möjligt ska få njuta av allt som gården har att erbjuda.
– Söderlångvik är en fantastisk plats, men det finns fortfarande outnyttjad potential på gården, och vi vill så effektivt som möjligt ta vara på den, säger hon.
När säsongen startade i början av maj öppnade gårdens nya krögare, Sami Tallberg, dörrarna till nya Ateljé Sami Tallberg x Söderlångvik. Inför sommaren genomgick restaurangen och dess kök en fullständig ansiktslyftning, och lunchgästerna under sommaren var fulla av beröm över Tallbergs kulinariska anrättningar.
Söderlångviks sommarsäsong avslutades med flera tusen besökare på Äppeldagen, som arrangerades för adertonde gången. Verksamheten på gården fortsatte också efter att sommaren tog slut. I oktober inleddes vinterbadssäsongen vid gårdens brygga. En pump installerades vid det lilla badhuset, så vaken hålls öppen också när isen har lagt sig. Badhuset hålls uppvärmt för vinterbadarna.
Ljusfestivalen Lux Söderlångvik byggdes upp i parken och lyste upp mörkret under perioden 25.11-17.12. Besökarna fick njuta av spännande upplysta skulpturinstallationer av ljuskonstnären Alexander Reichstein, gårdens trädgårdsmästare Petra Barre-Cygnel och Pia Holm samt tre konststuderanden från Bildkonstakademin i Helsingfors: Anne Roininen, Tuure Leppänen och Olli Valkola. Evenemangets höjdpunkt var julmarknaden den 16.12, då vagnmuseet fylldes med försäljare och kunder.
Sammanlagt 16 500 personer besökte museet i karaktärsbyggnaden på Söderlångvik under året, vilket är ett nytt årsbästa. När man till det lägger alla dem som vandrade på naturstigarna, beundrade parken och gårdstunet, landar gården på en rekordsiffra – hela 33 000 personer.
För att markera förändringen och för att påminna om att utvecklingen av gården görs med respekt för traditionerna, togs gårdens ursprungliga, av Erik Bruun designade logo, till heders under år 2023. Den har med varsam hand anpassats till 2020-talet av grafikern Jessica Leino.